Om den bedste vietnamesiske mad og tricktyveri

I tirsdags havde jeg et frokostmøde med en veninde på Lê Lê Take Away på Vesterbrogade overfor Absalonsgade – trods navnet kan du faktisk sagtens spise på stedet. Lê Lê NhaHang er jo allerede en københavnerkendis og er klart den bedste vietnamesiske mad i byen, ja nærmest den bedste uden for Vietnam! Det vil jeg faktisk sige (selvom det er 12 år siden, at jeg var i Vietnam, så har intet slået Le Le endnu).

Jeg fik en Bun salat med vietnamesiske foråsruller til 85 kr., hvilket jeg synes er helt vildt billigt – det er en stor portion, og det er virkelig en lækker frokost. Derudover vil jeg anbefale deres wonton-suppe, stegte dumplings og okseragout.

Jeg er også ret glad for deres lille shop, hvor du kan bl.a. kan købe lækkert tilbehør til din vietnamesiske mad, the og vin. Min yndlingsthe i øjeblikket er lemongrass-the. Da jeg besøgte Harrods i London for nogle uger siden fortalte en tjener i madafdelingen mig, at lemongrass er meget udbredt i Østen. De kommer nemlig meget palmeolie i deres mad, og det kan kroppen ikke nedbryde. Men når du drikker lemongrass-the, skylder kroppen alle affaldsstofferne ud.

Desværre sluttede frokosten på en meget dramatisk måde. Halvvejs inde i måltidet kom to mænd ind og lagde nogle stykker papir på vores bord. Jeg læste ikke, hvad der stod, for det var helt tydeligt, at de tiggede efter penge. Vi sendte dem hurtigt væk og tjekkede vores tasker. Vi manglede ikke noget. Troede vi. Indtil vi skulle af sted, og min veninde ikke kunne finde sin iPhone. Som de desværre havde fået fat i. Sådan nogle tricktyverier går så stærkt, at man ikke kan nå at opfatte, hvad der egentlig foregår. Jeg læste en artikel om det på bt.dk, så det ser desværre ud til, at det er rimelig udbredt. Og siden det går så stærkt, og selvom du normalt opfører dig opmærksomt, når du er ude, arbejder de altså virkelig hurtigt – så bare vær ekstra opmærksom, når du er ude.

Det er selvfølgelig ikke Lê Lês skyld, at frokosten sluttede på den måde, så for lige at slå fast, hvor dejlig Lê Lê er, får du fem grunde til at besøge stedet:

1. Bedste vietnamesisk mad uden for Vietnam 🙂

2. Sød og smilende betjening

3. Lille shop med lækkert tilbehør såsom Lemongrass-the og vin.

4. God atmosfære – har du været i London for nyligt og besøgt de små frokostcaféer, vil du sikkert genkende stemningen her – vi tager en pause midt på dagen for at nyde et dejligt måltid i godt selskab – let, frisk og international stemning.

5. Farverige omgivelser. Et frisk pust fra alle de anonyme og strømlinede caféer.

BONUS: Jeg elsker hele Lê Lês grafiske linje – deres facade og deres hjemmeside. Det er så gennemført, lækkert og flot!

Velbekomme!
/Louise

Bun – med vietnamesiske forårsruller

lê lê facade

Den lille shop – gå efter Pukka-the med lemongrass

Sødt og hurtigt personale er noget, jeg sætter stor pris på. Det har Lê Lê.

Det Store Menukort på væggen – for de nærsynede 🙂

2. del af Det Store Menukort

Smukke billeder på væggen

Smuk facade

2 responses to “Om den bedste vietnamesiske mad og tricktyveri

  1. Hej Louise.. Jeg er fuldstændig enig. Suveræn i mad, betjening og grafik.
    I love too og iøvrigt også København ligesom dig..Cool blog!

  2. Hej Mie
    Tak – København og Lê Lê er noget af det, der bare giver smil på læben, ik. God weekend 🙂
    Kh. Louise.

Hvad synes du? Smid en kommentar

