Vestre Kirkegård – en stille oase på Vesterbro






På en eller anden måde er der noget tiltrækkende ved at gå tur på en kirkegård. Måske har det noget gøre med, at man uundgåeligt kommer i kontakt med den side af livet, som mange af os har en vis ærefrygt for; døden. Hvorfor er en kirkegård dragende? Hvorfor er dette sted ofte den perfekte lokation, hvis du skal have klaret tankerne, løst dine indre problemer eller blot hæve lidt på frirums-kontoen?

Jeg har opdaget, at kirkegårde inviterer sine gæster med åbne arme. Altid føler jeg mig velkommen, og jeg behandler haverne med respekt. Der er skabt rum til eftertanke og stille gåture. Derfor betragter jeg mine ture til kirkegården som gående meditation.

Jeg bor tæt på Vestre Kirkegård, og jeg er netop begyndt at ’bruge’ den relativt ofte. Mit første besøg var tilbage i 2002, hvor min ekskæreste og jeg cyklede fra Frederiksberg gennem Valby og Carlsberg ud til den store kirkegård. Siden har jeg faktisk ikke været der, blandt andet fordi den blev lidt væk for mig – hele to gange har jeg (uden krak og kort) cyklet forgæves rundt mellem togbaner og fængsel. For at du ikke skal komme ud for den samme vildfarelse, kan du her se på er kort, hvor i København, kirkegården ligger.

På Vestre Kirkegård ligger en del berømtheder begravet. Mest fascinerende er grønlandsforsker Knud Rasmussens grav, der ligger på en bakke med udsigt ud over en lille fin sø. På hans (pænt store) gravsten står kun hans navn, ingen dato. Det giver et sus i maven, når man først får øje på den grav. Derudover kan man også finde en del socialdemokrater, bl.a. Stauning, Kragh og Pio.

Nede i det sydlige hjørne ligger Danmarks eneste massegrav, hvor over 10.000 tyske flygtninge og soldater ligger begravet. Jeg så nogle store sten, hvor der stod ca. 20 navne på hver, og de var alle døde inden for to dage, nogle måneder efter krigen. Hvis nogen kender historien bag disse grave, så skriv endelig.Kirkegården har også en muslimsk afdeling, en katolsk afdeling, en grønlandsk afdeling. Jeg har sikkert glemt noget i min fortælling om kirkegården, for der er så meget at se derude. Jeg kan kun anbefale dig at tage derud og gå en tur. Historie, natur og stilhed i en skøn forening!

/Louise

3 responses to “Vestre Kirkegård – en stille oase på Vesterbro

  1. >Hej LouiseMht. de der tyske grave, er der ved siden af gravene en 'hemmelig' boks som indeholder en bog med fortegnelser over alle navne på de afdøde. Jeg kan ikke huske de nærmere omstændigheder, men jeg prøver lige at høre Mathias.Hej hej fra Melissa

  2. >Hejsa,Tak for super gode tips til os, der skal holde sommerferie hjemme i vores dejlige København. Skydebanehaven er allerede besøgt og det næste bliver Vestre Kirkegård,Hilsen Pia

  3. >Hej Melissa, Tak for beskeden, jeg må hurtigst muligt tilbage til kirkegården og finde den hemmelige boks. Hvis Mathias ved mere, så skriv endelig! :-)Og hej Pia,Det er så dejligt, at vi kan inspirere jer – det er jo vores eksistensberettigelse, du lige har bekræftet, kan man sige :-)Og husk, I skal være velkomne til at komme med gode råd til oplevelser her på bloggen. Vi er åbne for alle.Glade hilsnerLouise

Hvad synes du? Smid en kommentar

