København og Service

Min holdning til service har ændret sig radikalt på de sidste 10 år. Jeg har selv arbejdet i servicefag i rigtig mange år, da jeg gik i gymnasiet og da jeg studerede på CBS og KUA. Jeg har solgt dyrt dametøj, fransk lingeri, japansk sushi, store fadøl, hjemmelavede burger og fine restaurantoplevelser. Og jeg har altid haft en god fornemmelse for, hvordan jeg skulle servicere mine kunder.
Da jeg stod i undertøjsbutik, blev jeg oplært i at spørge kvinder, der stod i prøverum, om de havde brug for hjælp. Jeg syntes, det var for meget (kan de ikke selv spørge, hvis barmen hænger forkert?), så jeg undlod det ofte til stor irritation for min chef. Da jeg stod i tøjbutik, syntes jeg, det var for anmassende at informere kunderne om, at de endelig må sige til, hvis jeg kan hjælpe med noget – og så ellers begynde at lægge tøj sammen umiddelbart ved siden af kunden (så kan man jo hurtigere hjælpe/anbefale). Det var først, da jeg fik job på en bar og senere på en restaurant, at jeg var enig med chefen om, hvordan rigtig service skal være. Det er noget med at have overblik, smile og anerkende kunderne og ellers prøve at afkode, om kunden er i snakkehumør eller helst vil være alene. Så skal det nok køre derfra.
Service og København er to ting, der desværre ofte ikke hører sammen. Men det er noget, vi snakker meget om, både dem, der direkte arbejde med det, og dem der benytter sig af det. Jeg forstår det simpelthen ikke. Alle kan have en dårlig dag, den skal bare ikke foregå på jobbet, så må du sætte dig hjem bagefter og surmule.
Desværre er det jo ofte sådan med oplevelser, at de skal være rigtig gode, før vi husker dem, mens de bare lidt dårlige oplevelser på en eller anden måde hænger ved i længere tid.
Jeg havde egentlig tænkt mig at nævne nogle steder i København, som ALTID leverer dårlig service, men hvad godt gør det? Jeg er sikker på, at de steder nok skal få en kommentar eller to inde på Aok.dk eller Mitkbh.dk. I stedet vil jeg nævne nogle få steder, hvor jeg ALTID oplever god service.

I Døgnnetto på Rantzausgade sidder der en umådelig glad pige, Majbritt, i kassen. Hun kan hverken rystes eller fornærmes ligegyldigt, hvor meget de sure kunder ellers prøver på det. Hun kommenterer, hvad folk køber, hvilket faktisk er min største skræk (hvem gider at diskutere tamponer, billig rødvin eller fem poser slik med sin kassedame?), men hun gør det så elegant og morsomt, at alle går fra dette indkøb med et lill grin og en let hovedrysten. Fantastisk pige!

Le Basillic på Gasværksvej er en lille fransk restaurant, som ikke mange kender. Og det er en skam. Udover at servere helt fantastisk fransk mad, så er personalet som sendt fra himlen. Da jeg spiste der for nogle måneder siden, havde jeg en fransk kvindelig tjener, som var charmerende, vidste alt om maden, og så var hun ikke bleg for at komme hen og snakke lidt (på den beherskede måde). Den franske kok på denne restaurant var også skøn – en mand af få ord (alle sammen franske) og smil – men hans indforståede nik, da jeg anerkendte hans kokketeknik sagde det hele.

Aspects på Istedgade er én af mine yndlingstøjbutikker. En lille, smal butik med alt for meget tøj på alt for lidt plads. Men trods den bette størrelse går jeg altid fra butikken med et smil på læben, for indehaveren er den sødeste kvinde. Den første gang jeg besøgte butikken, troede jeg, at jeg afbrød en hyggesamtale mellem to veninder, men to minutter senere stod jeg selv og havde en hyggesamtale med indehaveren, som havde vi kendt hinanden i evigheder. Både min kæreste og jeg kan altid finde lækre ting derinde, både afslappet og festligt tøj. Og vi gør det gerne, for denne slags service og venlighed skal man f***me lede længe efter.

Længe leve god service i København! Og lad os glemme den dårlige service ved simpelthen ikke at opsøge steder, der udbyder den.

God Weekend!

/Louise

Hvad synes du? Smid en kommentar

