Aften-slentretur i Kbh K

Klokken er 24.00, og jeg er lige kommet hjem til Vesterbro efter en fantastisk aften i virkelig dejligt selskab. Planen var kaffe med en ven, som jeg ikke har set i næsten et år – så alene dét var dejligt! Vi startede på Sult – cafeen i Filmhuset. Et fuldstændig udmærket sted. Efter lidt mad og et glas vin fik vi lyst til at gå en tur – det regnede lidt, og det var langtfra den dejlige juni-aften, man måske kunne drømme om. Men det kunne ikke være anderledes. Og så kastede vi os ellers ud i de indre københavnske gader. Vi kom forbi Christiansborg, gik over Christiansborg Rideplads, over broen ud mod Nationalmuseet, drejede til venstre ad den lille brostensbelagte gade, der følger kanalen rundt om Christiansborg – og sikke et dejligt sted. Gamle huse side om side med de velkendte københavnske lejlighedsbygninger. Det store hotel Radisson på den anden side af Langebro. Tilbage ad Vester Voldgade med Rådhuspladsen som stopklods. Ned ad Stormgade og langs kanalen. Vi stoppede og kiggede på Thorvaldsens Museum, og han fortalte mig, at billederne ud mod kanalen viser Thorvaldsens hjemkomst. Jeg har aldrig før tænkt over, hvad billederne egentlig viste – eller måske har jeg aldrig rigtig set dem før. Tilbage mod Filmhuset, hvor cyklerne var parkeret. Forbi Nikolaj Kirke i tusmørke og stilhed. En dejlig oase, hvor jeg straks udbrød ’hvis det her havde været i Sydeuropa, så havde der været cafeer og liv’. ’Gør det noget, synes du?’ spurgte han. Og egentlig nej – for hvor er det dog en vidunderlig fornemmelse at kunne slentre igennem byen uden at skulle andet end at kigge og sludre, og uden at skulle møve sig forbi horder af festende fulde mennesker.
Det er længe siden, jeg har gået sådan en tur – men hvor er det dog vidunderligt. Og hvor er København smuk og fuld af historier. Selv på en halvkold og småvåd juni-aften!

Jeg ville ønske, jeg havde kunnet fange stemningen på et billede til jer – men I må forestille jer det!

/ Anne

One response to “Aften-slentretur i Kbh K

  1. Pingback: Mere til Maven | Forelsket i København

Hvad synes du? Smid en kommentar

